Två operapremiärer i Göteborg, samma kväll

Två nyskrivna operor av svenska tonsättare har urpremiär 5 februari och framförs av studenterna från opera- och klassiska musikerutbildningarna vid Högskolan för scen och musik. Föreställningarna ges även 6 och 7 februari.

 

– Att få arbeta med studenter är fantastiskt. Den energi och experimentlusta man möts av är enastående och jag tvingas ständigt att verbalisera och omvärdera mina teser, säger Mattias Ermedahl, regissör för operorna.

Han tillägger även att det är väldigt speciellt att arbeta med två uruppföranden samtidigt.

– Fördelen är att det inte finns några förutfattade meningar i fråga om utförandepraxis eller tolkning utan det är helt upp till oss att skapa förutsättningarna. Det är en enorm frihet som jag sällan får uppleva.

Regi: Mattias Ermedahl, tenor som bl.a. sjungit på GöteborgsOperan men som gärna även tar sig an regissörsrollen.
Dirigent: Finn Rosengren, dirigent och kapellmästare som varit del av GöteborgsOperan sedan 1978.

Prova på för operasugna2_2Opera 1

Prova på för operasugna är skriven av Kvast-medlemmen Paula af Malmborg Ward och handlar om tillkortakommanden, gemenskap och upphovsrätt. Rollfiguren Couch Columbine håller skrivarkurs med feministen Gudrun, hemmafrun Tuttan och yrkespolitikern Ingeborg. Den fråga som uppstår är: Om alla kan skriva ett operalibretto – vem äger (upphovs)rätten till en annan människas innersta?

 

 

 

Opera 2The Career of Florenzo Waldweibel-Hostelli_2

Lars-Åke Franke-Blom är kompositör till The Career of Florenzo Waldweibel-Hostelli som handlar om konsertpianisten Erich Sagasser och poeten Florenzo Waldweibel-Hostelli. När de flyttar in vägg i vägg blir inte grannsämjan den bästa. När sedan musikkritikern Karoline H. Krapp kommer in i deras liv kompliceras situationen ytterligare.

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Comment